خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





پايان نامه (4)

    دوست دارم بخش نتيجه گيري ازآموزش دوره ها رو با طرح اين سوال آغاز كنم :

    چرا ما پدر و مادرهاي اين نسل اينقدر دوست داريم بچه هامون نه تنها از سنين خيلي پايين به يادگيري فنون و مهارت هاي مختلف علاقه و اشتياق نشون بدند بلكه انتظار داريم در اين مقوله همچون يك فرد با انگيزه و بالغ كه دليل مشخصي هم براي اين اشتياق داره از خودشون ممارست و  تلاش مداوم نشون بدند . منظورم به اون گروهي نيست كه كودك رو با مهارت ها آشنا مي كنند و انتخاب رو به عهده خودش مي گذارند بلكه دسته اي كه انتظار دارند كودك مطابق ميل اونها واكنش نشون بده . لازم به ذكره كه با وجود استقبال نسبي پارسا از دوره هاش اگر خودم هم تجربه الان رو داشتم كمي ترمز آموزش رو مي كشيدم .

    از نظر بنده مهمترين اين دلايل مي تونند موارد زير باشند :

    - ما بچه هامون رو فرصتي مي دونيم براي جبران كاستي هاي مهارتي خودمون

    - به اين دليل كه بقيه اين كار رو انجام ميدند (يك جور تلاش براي عقب نموندن از غافله)

    - به اين دليل كه ما در كودكي اشتياق لازم رو داشتيم ولي در اون زمان اين امكانات براي ما از طرف خانواده مون فراهم نشد

    بسياري از ما در اين راه وقت و هزينه زيادي رو هم به خودمون تحميل مي كنيم ولي به دليل انتظار بالايي كه داريم نتيجه نمي گيريم . به عنوان مثال براي بچه اسكيت مي خريد و براش مربي مي گيريد ... اون بعد از دو جلسه ميگه دوست نداره بره ، شما براش دوچرخه مي خريد ، اون تمايلي به ركاب زدن نداره ، شما مي فرستيدش كلاس زبان ، اون تمايلي از خودش نشون نمي ده ، شما مي فرستيدش كلاس موسيقي و براش ساز مي خريد تبديل ميشه به دكور و ... . و بعد از طي اين مسير ناموفق هم كودكمون و هم خودمون از اين وضعيت سرخورده و نا اميد ميشيم .

    عجله داريم ... ! همين كه يه كودك به سن چهار و پنج ميرسه برامون كافيه . اين به معني آمادگي اون براي شركت در همه جور كلاس و دوره اي هست . در بهترين شرايط و با وجود محيا بودن بهترين متدهاي آموزش مخصوص بچه هاي 4 ساله باز هم امكان اينكه يه بچه اي در اون سن با اون دوره آموزشي پيشنهادي شما مشكل داشته باشه هست . فرصت نمي ديم هيچ اشتياقي به وجود بياد ... ! منشا همه فعاليتهاي هر انساني انگيزه است . به نظر مياد ما فرصت ايجاد انگيزه و خواسته رو به كودك نمي ديم . فكر مي كنيم كه وظيفه داريم امكانات رو همين كه كودك درخواست كرد و يا حتا گاه قبل از اينكه كودك ازمون بخواد محيا كنيم . در واقع ما در تهيه خواسته هاي كودك از اون جلو هستيم . اگر شما خودتون رو براي دقايقي بگذاريد جاي بچه هاتون مشكل حل خواهد شد . اصلن راه دور نريم . چرا افراد موفق غالبن از خانواده هاي متوسط و يا پايين جامعه هستند ؟ براي اينكه انگيزه لازم براي رسيدن به چيزهايي رو دارند كه اون چيزها به راحتي در اختيار طبقه بالاي جامعه هست . به نظر مي رسه بد نباشه اجازه بديم خواسته و انگيزه در كودك شكل بگيره و وقتي هم شكل گرفت فوري برآورده اش نكنيم تا زود براش پيش پا افتاده نشه  .         شما مي دونيد اما اون نمي دونه ... ! سي ، چهل يا پنجاه سال از عمر شما به عنوان والدين كودك مي گذره . طبيعيه كه لزوم داشتن خيلي از مهارت ها براي شما روشنه و چه بسا بسياري از شما براي نداشتن برخي از اين مهارت ها در طول زندگيتون به مشكلاتي هم برخورديد . اما به نظر نمياد توجيه يك بچه چهار ساله نسبت به اين موارد عملي و راحت باشه . در واقع براي يه بچه چهار پنج  ساله شايد اصلن مهم نباشه كه فلان مهارت رو داره يا نه .

    پيشنهاد من بر اساس تجربه خودم اينه كه تا جايي كه ميتونيم و در حد توان بچه هامون رو با مباحث مختلف آشنا كنيم ولي اين دوره هاي سخت رو زودتر از سنشون بهشون پيشنهاد نديم و اگر پيشنهاد داديم و يا اونها پذيرفتند و يا اصلن اين خواسته و انگيزه در اونها به وجود اومد ، انتظار زياده از حد نداشته باشيم . اونها زير نگاه منتظر و نگران ما قطعن بازدهي كمتري در امور خواهند داشت .

    هر چي سعي مي كنم زود تمومش كنم باز هم كش مياد اين پست پاياني . در بخش بعدي مستقيم ميرم سر وقت دستاوردهاي خودمون و پارسا و قول ميدم زود تمومش كنم


    این مطلب تا کنون 11 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : كودك ,انگيزه ,مهارت ,داريم ,دوره ,وجود ,فرستيدش كلاس ,نشون بدند ,
    پايان نامه (4)

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده