تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

تبلیغات


پايان نامه (3)

    اصولن اين بخش يعني نتيجه گيري به نظرم سخت ترين بخش هر پروژه است . شما مي تونيد در متن هر كاري كه انجام ميديد مثل پروژه ها و حتا فيلم ها و سريال هايي كه ساخته مي شن آب ببنديد و يه جوري كششون بديد و آب از آب هم تكون نخوره ولي در اين بخش يعني نتيجه گيري ، نميشه و به بدترين وجهي خودشو نشون ميده . نمي دونم حالا تا چه حد مي تونم اين بخش رو درست تمومش كنم ولي سعي مي كنم تمام اون چيزي كه بهش رسيدم و در ذهنم هست رو بگم .

    ده سال گذشت و ما بعد از اين مدت داراي فرزندي هستيم كه در بسياري از خصوصيات درست شبيه بچه هاي ديگه است و در بسياري از اونها هم خصوصيات منحصر به فرد خودش رو داره . بخشي از اين خصوصيات رو جامعه بهش داده و بخش اعظمش رو هم ما به عنوان اطرافيان درجه اول و دوم و دوست ها و ... .

    پيش از اينكه به هر يك از مهارت ها و تخصص هايي كه با آموزش و صرف هزينه و وقت تونستيم تا حدودي اونها رو به توانايي هاي فرزندمون اضافه كنيم بپردازيم بايد بريم سر اصول اخلاقي و رفتاري مهم كه مورد نياز يك انسان براي زندگي در جامعه است . مهمترين نتيجه اي كه بهش اعتقاد داشتيم و بعد از اين چالش ده ساله هم بهمون اثبات شد اين اصل مهم بود كه : تاثيرگذارترين منبع آموزنده رفتاري براي يك كودك ، خانواده است نه جامعه . هرچند جامعه در رشد شخصيت انسان ها بي تاثير نيست و نخواهد بود اما اين خانواده است كه در اين زمينه حرف اول رو ميزنه چون توضيح و تفسير تمام اتفاقاتي كه كودك در جامعه ميبينه برعهده خانواده است و هرچقدر اين تفسير ظريف تر و نزديك تر به واقعيت باشه نتيجه كار بهتر خواهد بود . در ادامه مهمترين مهارت هاي زندگي رو از نظر خودم عرض مي كنم .

    اينكه چقدر تونستيم اين موارد رو براي پارسا جا بندازيم رو ما خودمون نمي تونيم بگيم و بايد از دوست هاي اون و اشخاصي كه با اونها در ارتباطه پرسيد ولي ما براي رسيدن به اصول زير تلاش كرديم :

    - تلاش براي رشد و بهبود در تمام ابعاد (فرهنگي ، هنري ، اجتماعي ، فيزيكي) و در كنار اونها علمي و درسي و اجتناب از تك بعدي بار اومدن اون .

    - تعامل مثبت با همه (خانواده ، دوستان ، اشخاص مسن ، بچه هاي كوچكتر از خودش و ...)

    - رفتار اجتماعي مناسب سن و همراه با احترام

    - توانايي احقاق حق در ضمن رعايت حقوق ديگران

    - مبنا قرار دادن اصل خوش بيني همراه با احتياط به جاي بدبيني صرف و وسواس نسبت به جامعه

    - جا انداختن اين ديدگاه كه جامعه تركيبي متوازن است از خوبي ها و بدي ها

    - اصل مهرباني و تلاش براي كمك به ديگران به خصوص نيازمندان در حد توان

    - كمك به ياد گرفتن "تصميم گيري" به جاي تصميم گيري براي اون در تمامي موارد. و توانايي مواجه شدن با تبعات اين تصميم ها .

    - توانايي گفتن و شنيدن واژه "نه" (يكي از مهم ترين و اساسي ترين مهارت هاي زندگي)

    - ياد گرفتن اين مطلب كه حيوانات هم موجوداتي زنده هستند كه نه تنها ميشه بدون اينكه بي جهت آزارشون بديم و اجازه بديم در كنارمون بي دردسر زندگي كنند ، بلكه ميشه با غذا دادن و رسيدگي  به اونها در حد توان ، بهشون در اين راه كمك هم كرد (توضيح لازم اينكه متاسفانه حيوان آزاري به نوعي در فرهنگ ما نهادينه است)

    - ياد گرفتن اين مطلب كه هيچكس بر ديگري برتري نداره و كمبودهاي يك نفر (فيزيكي و مالي) نبايد دليلي باشه بر پايين تر دانستن اون شخص ، مسخره كردنش و يا احيانن ترحم اضافي

    - ياد گرفتن اين مطلب كه هرچند اشخاصي وجود دارند كه با زيرآبي رفتن و بالاكشيدن مال ديگران و يا رد شدن از روي اونها به همه جا مي رسند ولي به طور كلي آدم ها بر مبناي تلاششون و البته تصميمات درستي كه در مقاطع مختلف زندگي ميگيرند به موفقيت دست پيدا مي كنند

    - يادگيري اين نكته كه در هر بازي به جز برد (كه خوشحال كنندست) و باخت (كه ناراحت كننده) مفهوم ديگري هم هست به نام "لذت بازي" كه بر هر دو مفهوم قبلي برتري داره و مقدمه (و بسط دادن اين مفهوم به كل زندگي)

    اينها مهم ترين موارد مورد نياز براي زندگي و واجب تر از هر هنر و علم و مهارت ديگر بودند كه هم دوست داشتيم و هم وظيفه تا سعي كنيم فرزندمون در اونها مهارت نسبي پيدا كنه  . همونطور كه شايد خيلي از موارد رو هم جا انداخته باشيم و يا به صورت كمرنگ تر بهش پرداخته باشيم .

    ما در اين راه مجبور بوديم به ميليون ها سوال اون پاسخ مناسب بديم و يادمون باشه كه خودمون هم سعي كنيم مطابق و يا حداقل نزديك به پاسخ هامون حركت كنيم چون مي دونستيم هيچ مثال و پاسخي به اندازه مشاهده اعمال ما در اون تاثير نداره .

    ما در اين راه سعي كرديم عملكرد فرزندمون رو با عملكرد هيچ شخص ديگري مقايسه نكنيم و براي جا انداختن هيچ يك از اين موارد عجله به خرج نديم چون مي دونستيم اولن هيچ چيز مثل وجود يك مبناي مقايسه بيروني هميشگي ، توان بر هم زدن تمركز و آرامش انسان رو نداره و دومن به طور معمول هيچ مهارتي در مدت زمان كوتاه در وجود هيچكس نهادينه نخواهد شد .

    قطعن ممكنه نتيجه در برخي موارد ايده آل نباشه ولي مطابق اهداف ما كه وجود نسبي اين خصايص اخلاقي و مهارت هاي زندگي در اون بوده پيش رفتيم . بخش بعدي اختصاص خواهد داشت به تجارب ما در خصوص ساير مهارت ها .


    این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه 11 دي 1348 [ گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها : زندگي ,مهارت ,اونها ,جامعه ,موارد ,نتيجه ,تلاش براي ,تصميم گيري ,براي زندگي ,مورد نياز ,نتيجه گيري ,
    پايان نامه (3)

تبلیغات


    Ads1

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز یکشنبه 4 تير 1396

تبلیغات

جهت سفارش تبلیغات با ایمیل زیر در ارتباط باشید
mohsen_msl@yahoo.com

تبلیغات

ads3

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر