خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





پايان نامه (3)

    اصولن اين بخش يعني نتيجه گيري به نظرم سخت ترين بخش هر پروژه است . شما مي تونيد در متن هر كاري كه انجام ميديد مثل پروژه ها و حتا فيلم ها و سريال هايي كه ساخته مي شن آب ببنديد و يه جوري كششون بديد و آب از آب هم تكون نخوره ولي در اين بخش يعني نتيجه گيري ، نميشه و به بدترين وجهي خودشو نشون ميده . نمي دونم حالا تا چه حد مي تونم اين بخش رو درست تمومش كنم ولي سعي مي كنم تمام اون چيزي كه بهش رسيدم و در ذهنم هست رو بگم .

    ده سال گذشت و ما بعد از اين مدت داراي فرزندي هستيم كه در بسياري از خصوصيات درست شبيه بچه هاي ديگه است و در بسياري از اونها هم خصوصيات منحصر به فرد خودش رو داره . بخشي از اين خصوصيات رو جامعه بهش داده و بخش اعظمش رو هم ما به عنوان اطرافيان درجه اول و دوم و دوست ها و ... .

    پيش از اينكه به هر يك از مهارت ها و تخصص هايي كه با آموزش و صرف هزينه و وقت تونستيم تا حدودي اونها رو به توانايي هاي فرزندمون اضافه كنيم بپردازيم بايد بريم سر اصول اخلاقي و رفتاري مهم كه مورد نياز يك انسان براي زندگي در جامعه است . مهمترين نتيجه اي كه بهش اعتقاد داشتيم و بعد از اين چالش ده ساله هم بهمون اثبات شد اين اصل مهم بود كه : تاثيرگذارترين منبع آموزنده رفتاري براي يك كودك ، خانواده است نه جامعه . هرچند جامعه در رشد شخصيت انسان ها بي تاثير نيست و نخواهد بود اما اين خانواده است كه در اين زمينه حرف اول رو ميزنه چون توضيح و تفسير تمام اتفاقاتي كه كودك در جامعه ميبينه برعهده خانواده است و هرچقدر اين تفسير ظريف تر و نزديك تر به واقعيت باشه نتيجه كار بهتر خواهد بود . در ادامه مهمترين مهارت هاي زندگي رو از نظر خودم عرض مي كنم .

    اينكه چقدر تونستيم اين موارد رو براي پارسا جا بندازيم رو ما خودمون نمي تونيم بگيم و بايد از دوست هاي اون و اشخاصي كه با اونها در ارتباطه پرسيد ولي ما براي رسيدن به اصول زير تلاش كرديم :

    - تلاش براي رشد و بهبود در تمام ابعاد (فرهنگي ، هنري ، اجتماعي ، فيزيكي) و در كنار اونها علمي و درسي و اجتناب از تك بعدي بار اومدن اون .

    - تعامل مثبت با همه (خانواده ، دوستان ، اشخاص مسن ، بچه هاي كوچكتر از خودش و ...)

    - رفتار اجتماعي مناسب سن و همراه با احترام

    - توانايي احقاق حق در ضمن رعايت حقوق ديگران

    - مبنا قرار دادن اصل خوش بيني همراه با احتياط به جاي بدبيني صرف و وسواس نسبت به جامعه

    - جا انداختن اين ديدگاه كه جامعه تركيبي متوازن است از خوبي ها و بدي ها

    - اصل مهرباني و تلاش براي كمك به ديگران به خصوص نيازمندان در حد توان

    - كمك به ياد گرفتن "تصميم گيري" به جاي تصميم گيري براي اون در تمامي موارد. و توانايي مواجه شدن با تبعات اين تصميم ها .

    - توانايي گفتن و شنيدن واژه "نه" (يكي از مهم ترين و اساسي ترين مهارت هاي زندگي)

    - ياد گرفتن اين مطلب كه حيوانات هم موجوداتي زنده هستند كه نه تنها ميشه بدون اينكه بي جهت آزارشون بديم و اجازه بديم در كنارمون بي دردسر زندگي كنند ، بلكه ميشه با غذا دادن و رسيدگي  به اونها در حد توان ، بهشون در اين راه كمك هم كرد (توضيح لازم اينكه متاسفانه حيوان آزاري به نوعي در فرهنگ ما نهادينه است)

    - ياد گرفتن اين مطلب كه هيچكس بر ديگري برتري نداره و كمبودهاي يك نفر (فيزيكي و مالي) نبايد دليلي باشه بر پايين تر دانستن اون شخص ، مسخره كردنش و يا احيانن ترحم اضافي

    - ياد گرفتن اين مطلب كه هرچند اشخاصي وجود دارند كه با زيرآبي رفتن و بالاكشيدن مال ديگران و يا رد شدن از روي اونها به همه جا مي رسند ولي به طور كلي آدم ها بر مبناي تلاششون و البته تصميمات درستي كه در مقاطع مختلف زندگي ميگيرند به موفقيت دست پيدا مي كنند

    - يادگيري اين نكته كه در هر بازي به جز برد (كه خوشحال كنندست) و باخت (كه ناراحت كننده) مفهوم ديگري هم هست به نام "لذت بازي" كه بر هر دو مفهوم قبلي برتري داره و مقدمه (و بسط دادن اين مفهوم به كل زندگي)

    اينها مهم ترين موارد مورد نياز براي زندگي و واجب تر از هر هنر و علم و مهارت ديگر بودند كه هم دوست داشتيم و هم وظيفه تا سعي كنيم فرزندمون در اونها مهارت نسبي پيدا كنه  . همونطور كه شايد خيلي از موارد رو هم جا انداخته باشيم و يا به صورت كمرنگ تر بهش پرداخته باشيم .

    ما در اين راه مجبور بوديم به ميليون ها سوال اون پاسخ مناسب بديم و يادمون باشه كه خودمون هم سعي كنيم مطابق و يا حداقل نزديك به پاسخ هامون حركت كنيم چون مي دونستيم هيچ مثال و پاسخي به اندازه مشاهده اعمال ما در اون تاثير نداره .

    ما در اين راه سعي كرديم عملكرد فرزندمون رو با عملكرد هيچ شخص ديگري مقايسه نكنيم و براي جا انداختن هيچ يك از اين موارد عجله به خرج نديم چون مي دونستيم اولن هيچ چيز مثل وجود يك مبناي مقايسه بيروني هميشگي ، توان بر هم زدن تمركز و آرامش انسان رو نداره و دومن به طور معمول هيچ مهارتي در مدت زمان كوتاه در وجود هيچكس نهادينه نخواهد شد .

    قطعن ممكنه نتيجه در برخي موارد ايده آل نباشه ولي مطابق اهداف ما كه وجود نسبي اين خصايص اخلاقي و مهارت هاي زندگي در اون بوده پيش رفتيم . بخش بعدي اختصاص خواهد داشت به تجارب ما در خصوص ساير مهارت ها .


    این مطلب تا کنون 10 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زندگي ,جامعه ,اونها ,مهارت ,موارد ,نتيجه ,تلاش براي ,تصميم گيري ,براي زندگي ,مورد نياز ,نتيجه گيري ,
    پايان نامه (3)

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده